dinsdag 7 juni 2011

matadors beerfest


Student Bas Leentjens
Id. code 090563

Opdrachtgever: Matador
Naam project: Beerfest
Datum/periode uitvoering: woensdag 09 feb. 2011

Behaalde competenties: mondelinge communicatie vaardigheden, overtuigingskracht, creativiteit, innovatitiveit

mondelinge communicatie vaardigheden

Beschrijving werkzaamheden

Het organiseren van Matadors Beerfest op een specifieke locatie namelijk de “Coyote Ugly bar” in Breda.

Situatie: tijdens de onderhandelingen tussen Matador en de Coyote Ugly bar was het mijn taak om een tijdelijk sponsorcontract te krijgen met Coyote.

Taken: van mij werd verwacht dat ik een verkoop gesprek hield en dat ik Kees, de eigenaar van de Coyote Ugly, kon overtuigen om ons grote Matadors feest in de coyote te houden. Hierbij was het van belang dat hij de ruimte kostenloos beschikbaar zou stellen.

Acties: een van mijn voornaamste acties was om Kees te overtuigen van het feit dat het feest zeer goed bezocht zou worden. Argumenten die ik heb aangedragen zijn dat het ook goed voor zijn naamsbekendheid is en daarmee natuurlijk ook de omzet als er veel studenten in zijn bar zouden komen. De onderhandelpositie was dat Matador de bar beschikbaar gesteld kreeg en niet zou hoeven te betalen voor de DJ als er minimaal 500 kaarten verkocht zouden worden.

Resultaat: het gesprek was een typische verkoopsgesprek. Ik heb Kees laten inzien dat het een goede zet zou zijn om Matador te sponsoren. Hierdoor zou de Coyote Ugly bar positief op de kaart komen en hij zou een grotere omzet draaien dan normaal.

Terugkoppeling: van deze situatie heb ik geleerd dat je door een goed en duidelijk gesprek te voeren, waarin je voor jezelf helder hebt wat je sterke kanten zijn, er een grote kans is dat je bij anderen partijen iets geregeld krijgt wat niet direct voor de hand ligt. Je moet wel duidelijk hebben wat jouw doel is van van het gesprek en dat je de andere partij geen gouden bergen beloofd die je niet kan waarmaken. Tevens is het handig om een contract op te stellen zodat je naderhand niet voor verrassingen komt te staan. Er was bij ons bijvoorbeeld niet duidelijk gecommuniceerd over de kosten van de dj waardoor wij achteraf een rekening van de de dj kregen, terwijl wij dachten dat deze kosten voor Kees waren. Na opnieuw een goed gesprek is dit misverstand ook uit de wereld geholpen.

overtuigingskracht

Beschrijving werkzaamheden

Het organiseren van Matadors Beerfest. Het organiseren van een specifieke locatie namelijk Coyote Ugly Breda.

Situatie: tijdens een sponsorgesprek ervoor zorgen dat Coyote Ugly Breda ons zou sponsoren.

Taken: van mij werd verwacht dat ik zou overtuigen op basis van algemenen geldende argumenten en dat ik een stevige indruk op Kees zou maken.

Acties: tijdens het sponsor gesprek heb ik de eigenaar van de Coyote Ugly bar Breda er van overtuigd dat het een hele goede deal zal zijn om ons de locatie te sponsoren. Dit heb ik gedaan door de juiste argumenten naar voren te halen. Ik heb hem verteld dat wij ervoor kunnen zorgen dat zijn coyote Ugly Breda goed bezocht werd deze avond, waardoor hij een grotere omzet zou realiseren (want er kwamen meer mensen dan normaal), en dat hij gratis reclame zou krijgen doordat hij op onze flyers en posters kwam. Ik heb me van te voren verdiept in de situatie die ik zou aangaan. Ik wist dankzij field resource dat het gemiddeld aantal bezoekers erg laag was bij deze locatie, hieruit heb ik mijn voordeel behaald tijdens het gesprek.

Resultaat: Door dit rustig en duidelijk uit te leggen heb ik een goede indruk bij hem achter gelaten en heeft hij direct ingestemd.

Terugkoppeling: van deze situatie heb ik geleerd dat je zelf overtuigd moet zijn voor dat je iemand anders kan overtuigen. Ik weet van mezelf dat ik door kan draven. Letten op de gesprekspartner en zijn lichaamstaal is dus van belang. Ik moet niet over iemand heen lopen maar juist samen verder komen.

Creativiteit

Beschrijving werkzaamheden

Opvangen van artiesten en acts.

Situatie: ik was verantwoordelijk voor het begeleiden en in contact staan met de artiesten, in het begin van de avond had ik nog steeds niets van de Foxie girls gehoord, na een telefoontje bleek dat er een miscommunicatie was en dat Foxie girls niet konden komen.

Taken: van mij werd verwacht om een vervangende act te realiseren voor de Foxie girls

Acties: we moesten iets anders doen voor Foxie girls. Toen heb ik voorgesteld dat wij deze rol op ons zouden nemen. Wij gingen als Vrouw verkleed de promotie doen van ons beerfest. Dit was een ander soort promotie dan wat Foxie zou doen.

Resultaat: door dat ik er altijd van overtuigd was dat een hilarische promotie actie beter verkoopt dan een standaard promotie actie kwam dit idee in mij op. De bezoekers en mensen op straat vonden het een prachtige uitvoering en dit zorgde ervoor dat de promotie van Foxie girls gecompenseerd werd.

Terugkoppeling: van deze situatie heb ik geleerd dat als je promotie maakt, iets ongebruikelijks meer opvalt en dus meer consumenten trekt.

Innovatitiveit

Beschrijving werkzaamheden

Het organiseren van Matadors Beerfest

Situatie: het verzinnen van een hele nieuwe draai aan een bestaand concept.

Taak: van mij werd verwacht dat ik een algemeen bekend concept helemaal zou vernieuwen. Ik moest buiten de kaders denken om een ander soort concept te krijgen dan de bestaande aanbieders.

Actie: ik nam doelbewust risico’s door mijn vernieuwing door te zetten. Ik bewandelde niet de reguliere paden en bedacht iets heel nieuws.

Resultaat: door mijn vastberadenheid werden mijn ideeën doorgezet. Het resultaat wat ik wilde bereiken had ik bereikt. De bezoekers waren een hele nieuwe ervaring rijker. Achteraf kregen wij als Matador reactie dat ze het echt heel cool vonden. Dat het eens iets anders was dan een normale stap avond. “tot volgend jaar”en dat wilde ik hebben.

Terugkoppeling: van deze situatie heb ik geleerd dat je out of the box moet denken. Het hoeft niet altijd standaard te zijn. als je een beter resultaat krijgt dan wat bezoekers verwachten heb je het goed gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten